(1) Dialogue from the Desire's song “Under your Spell”.

Hey!

Yeah!
I was wondering…, YOU KNOW THE DIFFERENCE BETWEEN LOVE AND OBSESSION?
No.
AND WHAT’S THE DIFFERENCE BETWEEN OBSESSION AND DESIRE?
I don’t know.
Do you think this feeling can last forever?
You mean like forever ever. For ever ever. For ever ever. For ever ever. Sure!
God, I hope so
Me too…

(1)

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Utilizo las imágenes como dispositivo para re-construir y revisar imaginarios.

Una de mis referencias ahora es “La primera lección me la dio una cortina” (1). Según apunta Pasolini, la imagen, además de ser un signo que comunica o expresa algo, es un contenedor en el cuál se reúne todo un universo de referencias a ella vinculadas. Pone el ejemplo de una cortina -su primera imagen-recuerdo- que es para el la imagen y símbolo del espíritu burgués de la sociedad italiana en la que creció.

Mi intención es manipular la estrategia de las imágenes para comunicar. En mis pinturas y dibujos pongo en práctica mi obsesión por hacer que los elementos que reconocíamos de nuestra realidad, aquello que vinculamos a lo figurativo, funcione como forma plástica, y que entonces lo abstracto aparezca latente. Este es mi propósito constante.

Si bien los elementos que represento son los que conforman mi imaginería personal, anhelo que configuren una común, sirviéndome para ello de la inevitable carga de símbolos universales -políticos y sociales- que transportan en su interpretación.

Por último, aunque trabajo las imágenes para que tengan autonomía, lo que me interesa es crear entre ellas, mediante la acumulación, nuevos sucesos (2) conceptuales y formales. Incluso emocionales.

 

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I use images as a device to reconstruct and revise imageries.

One of my current references is “The first lesson was given by a curtain” (1). As Pasolini notes, the image, as well as being a sign that communicates and expresses something, is also a container in which a whole universe of references to the image are gathered. He gives the example of a curtain -his first image/memory- because it is for him the image and symbol of the bourgueois spirit of the Italian society in which he grew up.

My intention is to manipulate the image’s strategies for communicating. Hence, in my paintings and drawings my obsession is to make the elements that we initially spotted as from our reality, those that we identify as figurative, to behave as a plastic form. Then, the abstract element appears in a latent way. This is my constant purpose.

While the elements that I represent are those that conform to my personal imagery, I desire that they set up a common one, using (to achieve this) the inevitable load of universal symbols -political and social- that they carry in their interpretation.

Finally, although I make the images in a way they have their own autonomy, I’m very interested in creating, through the accumulation of images, new conceptual and formal occurrences (2)  between them. And even emotional.

 

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1. “Cartas luteranas” P.P. Pasolini. El texto al que hago referencia forma parte del 2º apartado del libro, un breve tratado pedagógico titulado “Gennariello”. Págs 37-39. ed. Minima Trotta, 1997.

“Cartas luteranas” P.P Pasolini. The text I refer to is part of the 2nd section of the book, a brief pedagogical treaty titled “Gennariello”. Pages 37-39. Ed Minima Trotta, 1997.

 

2. Recientemente escuché a la artista Itziar Ocáriz hablar de los “sucesos” para describir aquello que pretendía con su trabajo: que se diera un suceso (aunque éste sea pequeño). Me gustó esta idea y he querido utilizarla en este texto para describir mi intención.

Recently, I heard the artist Itziar Ocáriz referring to the idea of “occurrences” to describe what she pursues with her work: that something happens (even a little movement). I like this idea and wanted to use it in this text to talk about my intention.

(1) Dialogue from the Desire's song “Under your Spell”.

(posted) by Á.P. 01.10.2015

Ángela Palacios